2023-12-12 09:44:00

Učenici i nastavnici Tehničke škole u okviru Erasmus + projekta Financijska pismenost na edukaciji u školskoj knjižnici

Studentska udruga Financijski klub s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu održala je 12. prosinca 2023. radionice za učenike i nastavnike Tehničke škole Zagreb, u školskoj knjižnici, vezano uz financijsku pismenost.

Projektna skupina FINtellignet unutar Financijskog kluba ima u cilju nastaviti s financijskim opismenjavanjem mladih i tako dodatno pružiti još bolji uvid u ekonomski sustav i svijet financija kojima su učenici svakodnevno okruženi.

Članovi projektne skupine FINtelligent održali su predavanja s tri teme:
    • Osnovna ekonomska načela
    • Porez i porezni sustav RH
    • Osnove bankarstva

Kroz prvo predavanje učenici su upoznati s pojmom ekonomije, ponudom, potražnjom, temeljnim tržišnim funkcijama (alokativnom, distributivnom i selektivnom). Također su upoznati s načinom formiranja cijena na tržištu s jedne strane kao potrošač te s druge strane kao ponuđač. Kroz ovo predavanje upoznali su pojam fiksnih i varijabilnih troškova te naveli konkretan primjer za svaki od ove dvije vrste troškova. Učenici su spoznali razliku privatnog i javnog sektora te činjenicu da privatni sektor plaća poreze, dok ih javni troši. (https://prezi.com/view/TW9UMweDvl5UF8Pa0nqI/)

U drugom predavanju učenici su upoznati s pojmovima javnog sektora i poreza. Učenici su saznali kako država puni svoj državni proračun carinama, doprinosima i porezima te su upoznati sa pojmom javnog duga i konkretnim podacima,  javni dug u Republici Hrvatskoj iznosi 417.481.237.587.71 HRK, dok prihodi iznose 171.808.171.399.91 HRK. Učenici  su zaključili kako porezi predstavljaju najvažniji i najizdašniji prihod države. Upoznati su s činjenicom da porezi postoje oko 6000 godina, te s citatom koji su predavači iznijeli  'Nema poreza bez države i nema države bez poreza.' Učenici su iz svakodnevnog života znali kako postoje tri stope PDV-a: 25 %, 13 % i 5 %, a predavači su naveli konkretne proizvode za svaku stopu PDV-a. Učenicima su objašnjene i trošarine koje se plaćaju na alkohol, duhanske proizvode i energente. Učenici su prepoznali razlike poreza na dobit koji plaćaju poduzeća i poreza na dohodak koji se obračunava na plaću. Na primjeru je učenicima objašnjeno preračunavanje bruto plaće u neto plaću. (https://prezi.com/view/5lSiVawIF2IHJ4FxN5zj/)

Treće predavanje učenike je potaknulo na razmišljanje o vlastitim izvorima primanja, kao što je džeparac. Osim džeparca, izvori primanja su i plaće, stipendije, mirovine, najamnine. Učenici su naučili razlikovati svoje potrebe od želja te zaključili kako više troše na želje nego na potrebe. Na pitanje: 'Što kada naša primanja nisu dovoljna?' učenici su odgovorili kako je potrebno zadužiti podizanjem kredita. Učenici su  naučili vrste bankarskih poslova (aktivne, pasivne, vlastite i neutralne). Kada su predavači učenicima postavili pitanje koje vrste računa poznaju, neki od njih odgovorili su kako im je poznat žiro-račun jer su tu vrstu računa trebali otvoriti kada su radili preko učeničkog servisa. Osim žiro računa, učenici su saznali da postoje još tekući, devizni i štedni račun. Naučili su i razliku između kreditnih i debitnih kartica. Učenici su spoznali razliku između aprecijacije (rasta vrijednosti valute) i deprecijacije (pada vrijednosti valute). (https://prezi.com/view/oPiaS5Uvf2Hs848ZbY3q/)

Nakon održanih predavanja i radionica, sudionici su sudjelovali u zabavnom kvizu gdje su provjerili stečeno znanje iz područja financijske pismenosti, a najaktivniji i najuspješniji učenici nagrađeni su simboličnim poklonima.

Mirna Kobal Košmrl, prof.


Učenici i profesori bili su izuzetno zadovoljni održanim edukacijama. Posebno su zadovoljni usvajanjem novih, za njih, nepoznatih pojmova. Također im se svidjelo navođenje konkretnih primjera koje se provlačilo kroz sve tri teme. Svidjeli su im se i kvizovi, posebno onima koji su dobili poklone.

Snježana Šišić, prof.

 

 


Željeznička tehnička škola Zagreb